11 września 2024

Technologia stosowania soli drogowej do zimowego utrzymania dróg: Poradnik techniczny

- Sól drogowa
- Odladzanie dróg
- Metody stosowania soli drogowej
- Dawkowanie soli kamiennej
- Temperatura działania soli
- Posypywanie dróg solą
- Zimowe utrzymanie dróg

Zimowe utrzymanie dróg wymaga stosowania skutecznych metod odladzania, które zapobiegają tworzeniu się niebezpiecznych warunków na drogach i chodnikach. Jednym z najczęściej używanych materiałów w tym celu jest sól drogowa, czyli chlorek sodu (NaCl). W niniejszym artykule przedstawimy technologię jej stosowania, różne metody aplikacji, dawkowanie oraz optymalne warunki działania, aby skutecznie odladzać powierzchnie drogowe i zapewnić bezpieczeństwo.

 

1. Mechanizm działania soli drogowej

Sól drogowa działa poprzez obniżenie temperatury zamarzania wody. Gdy sól rozpuszcza się w wodzie, powstaje solanka, która zapobiega tworzeniu się lodu na powierzchni. Woda zamarza w niższej temperaturze, a obecność solanki przyspiesza topnienie istniejącej warstwy lodu lub śniegu. Jednakże, skuteczność chlorku sodu zależy od temperatury powietrza i powierzchni, wilgotności oraz intensywności opadów.

 

2. Metody stosowania soli drogowej

Istnieje kilka metod stosowania soli drogowej do odladzania dróg i chodników:

a) Posypywanie na sucho
Jest to najprostsza metoda polegająca na rozsypywaniu suchej soli bezpośrednio na powierzchnię dróg lub chodników. Używa się specjalistycznych pojazdów zwanych piaskarkami, które równomiernie rozprowadzają sól.

b) Posypywanie na mokro (solankowanie)
Posypywanie na mokro polega na użyciu solanki (roztworu soli w wodzie) zamiast suchego NaCl. Solanka działa szybciej niż sól w postaci suchej, ponieważ natychmiast zaczyna rozpuszczać śnieg lub lód, a także ogranicza straty materiału, który mógłby zostać zwiany przez wiatr.

c) Prewencyjne stosowanie soli (antyoblodzeniowe)
Sól może być stosowana profilaktycznie przed przewidywanymi opadami śniegu lub marznącego deszczu, aby zapobiec przyleganiu śniegu do nawierzchni. Dzięki tej metodzie śnieg jest łatwiejszy do usunięcia mechanicznie.

d) Mieszanie soli z piaskiem lub żwirem
W niektórych przypadkach sól drogowa mieszana jest z piaskiem lub żwirem. Mieszanka ta jest używana w regionach o bardzo niskich temperaturach, gdzie sól sama w sobie nie jest wystarczająco skuteczna. Piasek zwiększa tarcie na śliskich powierzchniach, a sól działa na warstwę lodu.

 

3. Dawkowanie soli drogowej

Dawkowanie soli drogowej zależy od warunków pogodowych, rodzaju nawierzchni oraz poziomu ruchu drogowego. Standardowe wytyczne zalecają stosowanie od 10 do 40 gramów soli na metr kwadratowy, w zależności od warunków:

- Lekkie oblodzenie lub niewielki śnieg: 10-15 g/m²
- Średnie opady śniegu: 20-25 g/m²
- Intensywne opady śniegu lub gruba warstwa lodu: 30-40 g/m²

Warto zaznaczyć, że zbyt duże ilości soli mogą prowadzić do nadmiernego zasolenia środowiska, co negatywnie wpływa na roślinność, wodę gruntową i infrastrukturę. Dlatego należy dążyć do optymalnego dawkowania, szczególnie w regionach wrażliwych ekologicznie.

 

4. Zakres temperatur działania soli drogowej

Sól drogowa (chlorek sodu) jest skuteczna do temperatury około -7°C. W niższych temperaturach jej działanie znacząco maleje, ponieważ proces rozpuszczania soli w wodzie jest wolniejszy. Przy temperaturach poniżej -10°C sól drogowa staje się praktycznie nieskuteczna, co może wymagać użycia innych środków odladzających, takich jak CMA - octan wapniowo-magnezowy, który działa nawet do -32°C.

W warunkach bardzo niskich temperatur można również stosować mieszanki soli z piaskiem lub żwirem, aby zwiększyć tarcie na nawierzchni. Alternatywnie, można używać solanki o wyższym stężeniu, co pozwala na obniżenie temperatury, w której roztwór pozostaje skuteczny.

 

5. Optymalny moment stosowania soli drogowej

Czas aplikacji soli drogowej jest kluczowy dla jej skuteczności:

- Przed opadami: Stosowanie soli przed przewidywanymi opadami śniegu lub deszczu marznącego zapobiega przywieraniu śniegu do powierzchni i ułatwia jego usunięcie.
- Podczas opadów: W czasie intensywnych opadów, sól należy stosować w regularnych odstępach czasu, aby zapobiec tworzeniu się warstwy lodu. W takich warunkach konieczne może być ponowne posypywanie drogi.
- Po opadach: W przypadku wystąpienia warstwy lodu lub śniegu, sól jest skuteczna w jego rozpuszczaniu, ale proces ten może wymagać czasu. Warto monitorować warunki pogodowe i odpowiednio dostosować dawki soli.

 

6. Zasady bezpiecznego stosowania soli na chodnikach

Podczas stosowania soli na chodnikach, należy pamiętać o kilku zasadach, aby zapewnić bezpieczeństwo:

- Używaj soli równomiernie: Rozsypanie zbyt dużej ilości soli w jednym miejscu nie przyspieszy topnienia lodu, a jedynie zwiększy ryzyko uszkodzenia nawierzchni i roślinności.
- Unikaj nadmiernego użycia: Na chodnikach warto stosować mniejsze dawki niż na drogach, zazwyczaj od 10 do 20 g/m², aby zapobiec nadmiernemu zasoleniu.
- Zachowaj ostrożność w pobliżu roślin: Sól może uszkadzać trawę i rośliny rosnące w pobliżu chodników, dlatego należy unikać jej rozsypywania w tych miejscach.

 

Podsumowanie

Sól drogowa jest skutecznym środkiem do odladzania dróg i chodników, o ile jest stosowana w odpowiednich warunkach i dawkach. Posypywanie solą drogową należy przeprowadzać z umiarem, zwracając uwagę na temperaturę, intensywność opadów oraz warunki na drodze. Prewencyjne stosowanie soli, a także odpowiednia dawka i metoda aplikacji, pozwalają na utrzymanie bezpieczeństwa na drogach oraz minimalizowanie negatywnego wpływu na środowisko.

 

Kluczowe frazy:

- Sól drogowa
- Odladzanie dróg
- Metody stosowania soli drogowej
- Dawkowanie soli kamiennej
- Temperatura działania soli
- Posypywanie dróg solą
- Zimowe utrzymanie dróg

Sprzedaż soli drogowej oraz ICE & DUST-AWAY (CMA)

Skontaktuj się z nami

ICE & DUST-AWAY alternatywa dla soli drogowej

 


 

DUST AWAY

STRONA GŁÓWNA

KONTAKT:

ICE & DUST AWAY

Logo BKD & Partners - sól drogowa, CMA, ICE & DUST-AWAY

 


 

SÓL DROGOWA

O NAS

Bożena Katarzyna Dobrowolska

telefon: +48 509 599 409

e-mail: bkdobrowolska@bkdandpartners.com.pl

Adres: 91-004 Łódź,

ul. Lutomierska 48/13

NIP: 7331028800

REGON: 471499575