Zimą bezpieczeństwo na drogach zależy w dużej mierze od skuteczności zimowego utrzymania jezdni. Jednym z kluczowych elementów tego procesu jest sól drogowa, szczególnie popularna sól drogowa Kłodawa, stosowana w całej Polsce – od Warszawy po Wrocław i Katowice. W tym artykule wyjaśniamy, jak działa sól drogowa, przy jakiej temperaturze jest najbardziej efektywna i jakie czynniki wpływają na jej skuteczność.
Sól drogowa, czyli chlorek sodu (NaCl), działa poprzez obniżenie temperatury zamarzania wody. Gdy sól zostaje rozsypana na powierzchni drogi, miesza się ze śniegiem lub lodem, tworząc roztwór solanki. Taki roztwór nie zamarza w temperaturze 0°C, lecz dopiero w znacznie niższych wartościach – dzięki temu nawierzchnia staje się mniej śliska.
To proste, ale bardzo skuteczne zjawisko fizyczne sprawia, że działanie soli drogowej pozwala na szybkie rozmrażanie cienkich warstw lodu i śniegu. W efekcie kierowcy mają lepszą przyczepność, a służby drogowe mogą szybciej udrażniać ruchliwe ulice.
Temperatura soli drogowej, przy której działa ona najefektywniej, wynosi do około –6°C do –7°C. Poniżej tego progu skuteczność chlorku sodu zaczyna gwałtownie spadać.Dlatego w mroźniejsze dni (poniżej –10°C) stosuje się inne mieszanki, np. sól drogową z antyzbrylaczem lub mieszanki z chlorkiem wapnia (CaCl₂), które działają nawet przy –20°C.
W dużych miastach, takich jak Warszawa, Łódź czy Katowice, służby miejskie często łączą różne rodzaje soli, by zapewnić skuteczne działanie nawet przy silnych mrozach i dużym natężeniu ruchu.
Sól drogowa luzem – najczęściej używana przez firmy i samorządy. Dostarczana jest w dużych ilościach prosto z kopalni, np. Kopalni Soli Kłodawa.
Sól drogowa z antyzbrylaczem – specjalna odmiana zabezpieczona przed wilgocią, co ułatwia jej rozsypywanie i dłuższe przechowywanie.
Mieszanki solne z dodatkami mineralnymi – stosowane przy niskich temperaturach i w miejscach o dużym natężeniu ruchu.
Sól drogowa Kłodawa wyróżnia się wysoką czystością i stabilnym składem chemicznym. Wydobywana z głębokości ponad 600 metrów, jest naturalnym produktem mineralnym, wolnym od zanieczyszczeń. Dzięki temu skutecznie rozpuszcza lód i śnieg, nie powodując nadmiernej korozji nawierzchni.To właśnie dlatego jest tak często wybierana przez firmy i jednostki miejskie w całym kraju – od Warszawy po Poznań.
Rozsypywać wcześnie – najlepiej tuż przed spodziewanymi opadami lub gołoledzią.
Utrzymywać odpowiednią wilgotność soli – zbyt sucha sól ma mniejszą przyczepność, a zbyt mokra zlepia się w bryły.
Nie przesadzać z ilością – nadmiar soli może szkodzić środowisku i pojazdom, a nie zwiększa skuteczności.
Stosować mieszanki z antyzbrylaczem – zapobiegają one zbrylaniu i ułatwiają równomierne rozprowadzenie materiału.
Sól drogowa pozostaje jednym z najskuteczniejszych środków w walce z zimową śliskością. Aby jednak działała w pełni efektywnie, warto znać jej ograniczenia – zwłaszcza te związane z temperaturą działania soli drogowej. Wybór wysokiej jakości produktu, takiego jak sól drogowa Kłodawa, oraz odpowiednie stosowanie to klucz do bezpiecznych i przejezdnych dróg w sezonie zimowym.
Bożena Katarzyna Dobrowolska
📧e-mail: bkdobrowolska@bkdandpartners.com.pl
Adres: 91-004 Łódź,
ul. Lutomierska 48/13
☎️telefon: +48 509 599 409
NIP: 7331028800
REGON: 471499575